Viimeinen turnauspäivä ja kotimatka

28.7.2016

Kuudes turnauspäivä oli lomapäivä. Edellisen illan päätösjuhlat kestivät meidän osalta puoleen yöhön, joten pojat saivat nukkua yhdeksään. Samalla reissuvastuu siirtyi Artolle sillä Timo ja Rasse lähtivät Budapestiin. U15 finaali pelattiin aamupäivällä Stadionilla ja lähes koko joukkue lähti katsomaan sitä. Matsi oli melko tylsä, ennakko-odotusten mukaisesti Kaposvárin oma joukkue RÁKÓCZI BFLA hallitsi peliä alusta loppuun ja meidän eilen kohtaamamme Kroaatit eivät päässeet oikein missään vaiheessa juoneen mukaan. Kotijoukkue voitti finaalin 4-0 vaikka pelasi yli puolet matsista vajaalla ulosajon vuoksi. Vaikka itse ottelu ei oikein sytyttänyt, niin tapahtuma oli hienosti järjestetty. Ensin kuunneltiin seisten molempien maiden kansallishymnit, sitten kenttäkuuluttaja esitteli joukkueet ja tuomariston, käytössä oli kentän tulostaulu, maalien jälkeen soitettiin musaa jne. Lopuksi molemmat joukkueet palkittiin mitalein ja voittajajoukkue pokaalilla. Katsomossakin oli vähän enemmän porukkaa ja kotijoukkueen kannattajat tietysti äänekkäitä. Taisipa mukana olla vuvuzelakin. Loppuottelun arvoista meininkiä siis.

Matsin jälkeen käytiin lounaalla ja mättö oli taas sitä samaa vaikka turnausruokala oli muuttunut yön aikana tavalliseksi tavernaksi. Yhtä raju oli Kaposvárin keskustan muodonmuutos. Koko kisakylä oli purettu pois, iso osa joukkueista kadonnut katukuvasta ja kaupunki muuttunut hetkessä uinuvaksi lomapaikaksi. Kun kaikki keskustan pikkukaupatkin sulkivat ovensa jo puolelta päivin meni loppupäivä ostareilla notkumiseen ja terasseilla istuskeluun. Paluu arkeen tai oikeastaan juhlaan huipentui hienosti kun kirkossa järjestettiin häät ja juhlaväli saapui kulkueena paikalle musiikin säestyksellä. Keskusta oli hetkessä täynnä juhlapukuista hääväkeä.

Päivällisen jälkeen aloitettiin pakkaaminen seuraavan aamun lähtöä varten. Yhdenkin päivän tyhjäpäinen hengailu oli pojille liikaa ja illalla alkoi taas nappista vipattaa. Muutama kaveri lähti kentälle potkimaan ja loputkin pistivät shown pystyyn kirkkoaukiolla tekniikkapallojen kanssa. Kun ulkona tuli pimeää meno jatkui hotellin käytävällä ja lopulta joukkueen johdon oli pakko pistää peli poikki ja teroittaa taas pojille hotellielämän sääntöjä. Nukkumaan mentiin sentään säädylliseen aikaan, sillä viimeisen reissupäivän aamulla oli vielä paljon tekemistä.

Sunnuntaina herättiin puoli kasilta. Bussi tuli hakemaan meitä hotellilta yhdeksältä ja sitä ennen piti käydä aamupalalla, tarkastaa huoneet, roudata kamat ulos, luovuttaa avaimet ja tietysti suorittaa seremoniallinen LTU viirin luovutus hotellin omistajalle. Lento Suomeen lähti vasta illalla, mutta oppaan neuvosta liikkeelle lähdettiin jo aamulla tarkoituksena välttää F1 kisan massiiviset ruuhkat Budapestin lähistöllä. Ilmeisesti Varjo tiesi mitä puhui, sillä perille päästiin puolelta päivin ilman suurempia viivästyksiä. Ensin pienet kiertoajelut Budasta Pestiin, sitten bussi parkkiin Tonavan rannalle ja jalan kohti keskustan kävelykatuja. Muutaman tunnin omatoimisen vaeltelun jälkeen lähdettiin vielä pariksi tunniksi ostarille hengailemaan. Kentällä oltiin hyvissä ajoin, mikä ei ollutkaan yhtään huonompi idea sillä illan lentoihin pyrki massoittain formulaturisteja. Lento oli puolisen tuntia myöhässä, mutta enää ei ollut pojilla virtaa järjestää mitään ylimääräistä draamaa portilla. Lento menikin muilta osin hyvin, kaikki kamat tulivat kerralla perille ja bussi löytyi terminaalin vierestä, joten Litsaan saavuttiin aamuyön pimeydessä kutakuinkin ennakoidusti.

Tämän kesän turnausreissu oli pisin tähän astisista ja varmasti myös mieleenpainuvin. Tapahtuma oli todella kansainvälinen ja kaikki vastustajat eri maista. Paikka oli kaunis ja mukavan kompakti, kelit upeat, kentät … öö … mielenkiintoisessa kunnossa. Mikään luksusloma tämä ei ollut, mutta futisreissu parhaimmillaan. Joukkue ansaitsee taas nettitoimituksen syvän kumarruksen toiminnasta koko reissun ajan. Hienoja poikia, hienoa LTU henkeä ja toivottavasti hyviä turnausmuistoja kaikille. Kiitos myös kaikille toimareille ja kisaturisteille järjestelyistä, joukkueen kaitsemisesta paikan päällä, kaikenlaisesta jeesistä ja yleisestä hyvästä fiiliksestä. Nettitoimitus vaikenee näihin tunnelmiin.